За
основу готовності дитини до школи приймається необхідний рівень розвитку
дитини, без якого вона не може успішно навчатись у школі. Шлях розвитку кожної
дитини індивідуальний, по-різному вони опановують навички читання або лічби,
але головне, щоб на момент вступу до школи в дитини була розвинена здатність до
навчання. Від неї залежить подальша адаптація учня до шкільного життя,
оволодіння ним навчальною діяльністю.
Шкільна програма передбачає розвиток
ключових компетентностей (вміння вчитися, інформаційно-комунікативна, загальнокультурна, здоров’я збережувальна,
громадянська, соціальна). Початкова школа активно працює над формуванням цих
компетентностей, але основа закладається у дошкільному віці.
Якщо
розглядати добукварний період навчання грамоти як узагальнення знань, одержаних
у дошкільний період, то можна визначити основні вимоги, щодо розвитку дітей:
-
уміти слухати й розуміти усні висловлювання, короткотривалі
тексти, що відповідають віку дітей;
-
розуміти поняття «речення», «слово», «звук», «буква»;
-
називати предмети (іграшки, оточуючі предмети, назви
малюнків);
-
добирати слова - назви ознак і слова-назви дій знайомих їм предметів;
-
визначати кількість слів у простому реченні; / - визначати звуки і кількість
їх у слові;
-
визначати місцезнаходження звука в слові;
-
розрізняти графічні схеми речень, слів (за допомогою умовних
позначень, фішок);
-
виконувати звуковий аналіз простих за будовою слів,
розрізняти голосні та приголосні звуки, тверді та м'які, глухі та дзвінкі тощо; - визначати кількість складів у
слові, поділяти на склади, визначати наголошений склад;
-
вміти зливати звуки ПГ, ГП.
Щодо
розвитку зв'язного мовлення, дитина, яка вступає до першого класу:
- має знати твори усної народної творчості (загадки, прислів'я, приказки, скоромовки, казки, дитячі пісні) і авторські твори, що відповідають
віковим особливостям старшого дошкільного віку в прозовій та віршованій формах;
- мати словниковий запас, що дозволить складати зрозумілі висловлювання,
відповідно до теми розмови;
- називати своє ім'я, прізвище, відомості про свою родину, свій
вік, адресу,називати пори року, дні тижня, кольори, назву свого міста, країни
тощо;
- декламувати напам’ять короткі віршовані твори (4-6 рядочків);
- визначати картинки, що відповідають змісту твору чи
висловлювання;
- встановлювати послідовність подій за 2-3 малюнками до твору;
- називати дійових осіб твору;
- відтворювати короткі діалоги дійових осіб твору
(інсценізація);
- добирати кілька слів, доповнюючи тематичну групу;
- вилучати зайве слово або предмет з групи;
- сприймати на слух інструкції, щодо виконання навчальних дій
чи ігрових завдань.
Мета
дорослих - розширити коло пізнавальних інтересів дитини, сформувати
вмотивованість дитини до навчання, саморозвитку, здатність сприймати
інформацію, засвоювати її, вміння користуватись своїми знаннями. |